افزایش اشتغال با حمایت از تولید کالای استاندارد ایرانی

  • شماره خبر: 6573
  • تاریخ: 25 آبان 1397
  • تعداد بازدید: 103

کار ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان یک پدیده ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی همواره از جمله دغدغه های اساسی مسئولان بوده است. کاهش نرخ بیکاری یکی از بارزترین اهداف برنامه ریزان و تصمیم گیران اقتصادی کشورها محسوب می شود و رسیدن به این مهم، سرآغاز از میان بردن بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. بدین روی موضوع اشتغال و نیروی انسانی باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه ی کشور در نظر گرفته شود. امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین و نامطلوب ترین پدیده های اجتماعی است که پیامدهای مختلفی مثل ناامنی، فقر، ناهنجاری های روانی، بزهکاری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و ... را به دنبال دارد.

مصرف کالاهای تولید ملی، با توجه به پیوند اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، تقاضا برای منابع نیروی کار را ایجاد کرده و به همین دلیل به مبارزه با بیکاری کمک می کند. در این راستا با حمایت از کالای ایرانی و تقویت عرضه‌ این کالاها در بازار، به طور طبیعی به نیروی کار بیشتری نیاز بوده، افراد بیشتری در کشور مشغول کار شده و از مشکل بیکاری نجات می‌یابند. توضیح بیشتر آنکه از جمله بحث‌های کلاسیک رایج در تشریح علت عقب‌افتادگی اقتصادی کشورهای جهان سوم، خروج ارزش‌افزوده از این کشـورها به طـرق مختلف، از جمـله با واردات است. حال با در پیش گرفتن استـراتژی جایگـزینی واردات، حمـایت از تولیـد و کالای ایرانی و جلـوگیری از واردات بی‌رویه به کشـور، ارزش‌افـزوده و ارزی که از کشـور خـارج می‌شـود، در داخل باقـی مانده و می‌تواند صـرف توسعـه‌ زیرسـاخت‌های اقتصـاد کشور، ایجاد اشتغال و ... شود.

در این راستا باید مصرف کالاهای تولید ملی بین مردم افزایش یابد. یکي از عوامل موثر برای تولیدکنندگان در جلب رضايتمندي مشتري و ترغیب مشتریان به خرید کالای ایرانی، بهبود در کيفيت خدمات ارائه شده به آنهاست. نشان استاندارد به این مفهوم است که کالای تولیدی حداقل کیفیت مورد انتظار را دارد و می تواند نیاز خریدار را تامین کند. خرید کالای استاندارد داخلی از سویی نه گفتن به خرید کالای بی کیفیت محسوب می شود و از سوی دیگر فرصتی برای تشویق تولیدکنندگان کالای با کیفیت است. کیفیت و استاندارد دو مقوله مهم در حمایت از تولیدات داخلی است و کالای ایرانی باید از لحاظ کیفیت خود را در فضای رقابت پذیر موثر نشان دهد.

وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ی داخلی همچون دارا بودن عوامل و منابع تولید و بازار مصرف گسترده از یک سو و آسیبی که از ناحیه‌ی بی‌توجهی به تقویت تولید کالای داخلی متوجه اقتصاد کشور می‌کند، حمایت و تقویت کالای استاندارد ایرانی را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. به طور طبیعی در این راستا هم مردم و هم مسئولان کشور باید به انحای مختلف از کالای استاندارد ایرانی حمایت کنند؛ یعنی تمام وظیفه و رسالت در این زمینه متوجه دولت نیست، بلکه به موازات تلاش‌های دولت برای تقویت کالای استاندارد ایرانی و حمایت از آن، باید با فرهنگ‌سازی، غیرت‌ورزی و تعصب، آحاد مردم نیز از تولیدات داخلی استاندارد حمایت کنند. بنابراین، باید با تجدیدنظر جدی در سیاست‌های وارداتی در راستای هدف‌مندسازی واردات و کاهش میزان آن، با در پیش گرفتن استراتژی «جایگزینی واردات»؛ که در آن تأکید می‌شود به جای واردات کالا به کشور، باید تلاش کرد تا مشابه آنها در داخل کشور تولید و از کالای ایرانی استاندارد حمایت کرد.

اصولا استفاده از کالاهای تولید داخل، اولویت هر کشوری است تا علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و اشتغال ایجاد شده توسط آنان، در تقویت بنیه اقتصاد ملی موثر بوده و از خروج ارز برای واردات کالاهای مشابه نیز جلوگیری نمایند.

بدون تردید نامگذاری سال ها با عناوین و شعارهای خاص، خط سیر حرکتی مسئولان و مردم را مشخص کرده و تحقق آن نیازمند تلاش همه‌جانبه است که نه فقط در سال 97 بلکه در همه سال‌های پیش رو نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد. توجه استراتژیک مقام معظم رهبری بر محوریت تولید ملی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور در تمامی بیانات ایشان مشهود بوده، به ویژه که سال جاری نیز با توجه به این دغدغه‌ی استراتژیک، نام‌گذاری شده است و سازمان ملی استاندارد از دستگاه‌های حاکمیتی اثرگذار در تحقق حمایت از کالای ایرانی است.

سازمان‌های بین‌الملل